طراحي لوگو حرفه اي يك اصطلاح عمومي است كه نشان يك شركت را توصيف مي كند. لوگو بخشي از سيستم هويت برند است كه به مشتريان كمك مي كند تا يك تجارت را از ديگري متمايز كنند. ساير عناصر يك سيستم هويت برند عبارتند از نام شركت، برچسب، پالت رنگ، فونت لوگو يا نوع لوگو، و سبك تصويري كه در يك وب سايت مي بينيد. به عنوان مثال، يك نوع تصوير خاص يا سبك عكاسي، مانند «نشان دادن به مشتريان خوشحال كه محصول را دريافت ميكنند.
لوگو تايپوگرافي
به طور سنتي، وقتي در مورد يك لوگو صحبت مي شود، بيشتر مردم به جاي يك لوگو كه از تايپوگرافي ساخته شده است، يك لوگو را به عنوان يك علامت با يك نماد (تصوير كوچكي كه گاهي اوقات "آيكون" ناميده مي شود) در نظر مي گيرند. بنابراين، يك لوگو ميتواند از يك نماد لوگو و نام شركت كه به صورت متن نوشته شده باشد (علامت كلمه يا لوگوتايپ) باشد. وقتي هر دو با هم باشند، به آن يك لوگوي تركيبي يا به سادگي يك "لوگو" مي گويند.
طراحان برند، بخشي از لوگو را كه با نوع "وردمارك" تنظيم شده است، مي نامند. (درباره علائم كلمات مدرن و اينكه چگونه لوگوهاي معروف و برخي از بهترين علامت هاي كلمه در طول زمان تغيير كرده اند). ساير اصطلاحات براي "واژه علامت" "لوگوي تايپوگرافي" يا "آرم متني" است.
علامت هاي كلمه يا لوگوهاي ساخته شده از تايپوگرافي هميشه در صنايع خلاقانه مانند مد و معماري و در صنايع زيبايي و سلامتي محبوب بوده اند. اما حقيقت اين است كه حتي بسياري از شركتهاي بزرگ فناوري از همان ابتدا اين سبك لوگوي مينيمال را پذيرفتهاند مانند گوگل، eBay، Etsy، IBM و Dell نمونههاي معروفي هستند.
يك تصور غلط رايج وجود دارد كه لوگو تايپوگرافي به سادگي يك فونت زيبا هستند كه تايپ شده و به عنوان يك لوگو در نظر گرفته شده است. با اين حال، اين نمي تواند بيشتر از واقعيت باشد.هنگام طراحي لوگو تايپوگرافي، بايد فونت آن را انتخاب كنيد و سپس رديابي، كرنينگ و حروف جداگانه را ويرايش كنيد تا يك طراحي لوگو حرفه اي ايجاد كنيد. شما همچنين مي خواهيد كمي خلاقيت در آن بپاشيد.
در اين مقاله ميخواهيم به شما توضيح دهيم كه اين فرآيند طراحي لوگو تايپوگرافي چگونه است و چگونه از آن براي مشتريان استفاده كنيم.
مباني تايپوگرافي
قبل از اينكه بخواهيم به نحوه انتخاب يك فونت و طراحي لوگو حرفه اي بپردازيم، بايد چند اصول اوليه تايپوگرافي را پوشش دهيم.
ابتدا، اجازه دهيد به سرعت تفاوت هاي بين چهار نوع اصلي را پوشش دهيم.
فونت هاي سريف(Serif)
فونت هاي Serif بر اساس خطوط موجود در هر حرف طبقه بندي مي شوند. خودي ها، كه شما اكنون هستيد، به اين خطوط به عنوان پا اشاره مي كنند. اين فونت ها بيشتر سنتي، كلاسيك و رسمي در نظر گرفته مي شوند.فوت هاي روي هر حروف، فونت هاي سريف را خواناتر مي كند. به همين دليل است كه اين فونت ها بيشتر در رمان ها و روزنامه ها ديده مي شوند.فونت هاي كلاسيك طي زمان زيبايي خود را از دست نمي دهند. آن ها سنتي و پيچيده هستند. فونت هاي سريف (Serif) براي برندهايي هستند كه مي خواهند اين ويژگي ها را به مخاطب يادآوري كنند. رولكس، پرادا و مرسدس بنز برندهاي قديمي و لوكسي هستند كه از اين نوع فونت در لوگوي خود استفاده مي كنند.براي اطلاع از قيمت طراحي لوگو ميتونيد با كارشناسان بارمان وب تماس بگيريد.
فونت هاي سنس سريف
Sans Serif به معناي واقعي كلمه به "بدون سريف" ترجمه مي شود. اين بدان معني است كه هيچ فوتي در هيچ حروفي وجود ندارد. اين فونت ها مدرن محسوب مي شوند.فونت هاي Sans Serif اغلب براي وب سايتها و ديگر پلت فرمهاي ديجيتال استفاده ميشوند، زيرا كمتر حواس خواننده را پرت ميكنند.
از جمله فونت هاي خاص براي طراحي لوگو است كه خوانايي آسان و همچنين مدرن بودنشان به خوبي با اكثر اشكال و طراحي هاي برندتان هماهنگ مي شود. از اين فونت ها براي لوگوهايي كه مينيمال و ساده هستند، استفاده كنيد.فونت هاي سنس سريف در حال حاضر ترند و يك فونت خاص طراحي لوگو حرفه اي هستند و به علت خوانايي بالا در صفحه هاي نمايش، براي برندهاي آنلاين استفاده مي شوند. مي توان گفت اين فونت ها در عين سادگي قدرتمند هستند.
فونت دست نويس(شكسته)
فونت هاي اسكريپت معمولاً شبيه دستخط خط شكسته يا خوشنويسي هستند. فونت هاي اسكريپت نسبت به سريف يا سنس سريف براي تفسير بازتر هستند، بنابراين سبك ميتواند از سنتي تا مدرن متفاوت باشد.
فونت هاي اسكريپت (script) يا نوشتاري نيز از انواع «فونت براي طراحي لوگو حرفه اي» هستند كه شبيه به دستخط واقعي طراحي شده اند. آن ها گاهي ممكن است كمي خشن تر و زمخت تر به نظر برسند اما ظاهر كاربردي تري دارند. در لوگو برندهاي ريبن، هالمارك و ويرجين از اين نوع فونت استفاده شده است. طراح لوگو حرفه اي مي تواند ازين فونت استفاده كند.
فونت هاي خط شكسته نيز رسمي، زيبا و لطيف هستند. اما تغيير اندازه لوگويي كه اين فونت ها را داشته باشد، مي تواند مشكلاتي براي خوانايي به وجود آورد. اين فونت ها در بهترين حالت بايد كوتاه باشند تا خوانايي حفظ شود.
خيلي از افراد آن ها را مناسب براي فونت طراحي لوگو مي دانند، گرچه براي هر برندي مناسب نيستند. اگر از فونت اسكريپت براي طراحي لوگويتان استفاده مي كنيد، مطمئن شويد كه با احساسي كه برندتان مي خواهد انتقال دهد، مطابق باشند.
فونت هاي نمايشي
بسياري از مشاغل ترجيح مي دهند به جاي انتخاب فونت خاص براي طراحي لوگو، فونتشان را طراحي كنند تا از ديگران متمايز باشند. فونت هاي نمايشي، تزئيني يا Display انواع مختلفي دارند و هركدام منحصر به فرد هستند.
يك فونت خاص طراحي لوگوي به يادماندني مي تواند به خاص و متمايز ساختن برندتان كمك كند و ميان جامعه هدف شما بدرخشد. فونت ديزني، الهام گرفته شده از امضاي والت ديزني است. اين فونت سفارشي با نام Waltograph نمادين و سرگرم كننده است و مي تواند نمايانگر داستان هاي جادويي و شگفت انگيز باشد.
فونتهاي نمايشي كه به عنوان فونت هاي تزئيني يا جديد نيز شناخته ميشوند، بايد چشمنواز باشند. آنها فونت هاي عجيب و غريب تري هستند و بهتر است در دوزهاي كوچك استفاده شوند. مشابه اسكريپت، اين فونت ها مي توانند از سنتي تا مدرن متفاوت باشند.
بعد، اجازه دهيد تنظيمات اوليه تايپوگرافي را پوشش دهيم
فاصله حروف در طراحي لوگو
رديابي فضاي كلي بين كاراكترها است كه گاهي اوقات فاصله كاراكترها نيز ناميده مي شود. اكثر برنامهها به شما امكان ميدهند بسته به نيازتان رديابي را فشرده يا گسترش دهيد. اساساً، زماني است كه به برنامه طراحي خود (بخوانيد: Adobe Illustrator*) مي گوييد كه مي خواهيد همه حروف شما درجه اي از فاصله مساوي بين آنها داشته باشند.به عنوان مثال، آيا تا به حال فونت اسكريپتي را ديده ايد كه حروف به هم متصل نباشند؟ اين به دليل فاصله حروف نادرست است.براي اطلاع از قيمت طراحي لوگو حرفه اي ميتونيد از سايت بارمان وب ديدن كنيد.
كرنينگ در طراحي لوگو
Kerning اغلب با رديابي اشتباه گرفته مي شود زيرا مفاهيم مشابهي هستند. Kerning تنظيم فاصله بين حروف جداگانه است. اساساً، زماني است كه شما فونتي داريد كه تناسب ديگري دارد، اما حروف جداگانه نياز به مقداري تنظيم دارند تا خواناتر شوند.مجموعهاي از حروف هستند كه اغلب با هم ديده ميشوند كه ممكن است بدون تعديل هسته، عجيب به نظر برسند.
اكنون كه تنظيمات اوليه و ضروري را در تايپوگرافي لوگو انجام داده ايد، زمان آن رسيده است كه چيزي واقعاً سفارشي ايجاد كنيد.
ايده هاي لازم براي طراحي لوگو تايپوگرافي
بياييد در مورد چند روش صحبت كنيم كه با استفاده از آنها مي توانيد يك تايپ فيس معمولي بگيريد و آن را به يك لوگوي برند تبديل كنيد.
از فضاي منفي استفاده كنيد
يكي از خلاقانه ترين راه هايي كه مي توانيد لوگو تايپوگرافي خود را به روز كنيد، استفاده از فضاي منفي است. فضاي منفي هر فضايي در اطراف يا بين سوژه است.در طراحي لوگو، اين بيشتر در لوگو فدكس استفاده مي شود. همچنين مي توانيد نمونه هايي از اين را در USA Network و VAIO مشاهده كنيد.
تركيب حروف در طراحي لوگو تايپوگرافي
يكي ديگر از راههاي خلاقانه براي سفارشي كردن لوگو تايپوگرافي، تركيب حروف جداگانه است. وقتي فرم هاي حروف جداگانه را تركيب مي كنيد، مي توانيد يك تجربه واقعا منحصر به فرد ايجاد كنيد.در طراحي لوگو حرفه اي، اين بيشتر در لوگو چنل استفاده مي شود. همچنين مي توانيد نمونه هايي از آن را در ايو سن لوران و چند لوگوي مدرن ديگر مشاهده كنيد.
شكل حروف را تغيير دهيد
يكي از راههاي خلاقانه براي سفارشي كردن لوگو تايپوگرافي، تغيير شكل، اندازه، جهت حروف است. اين مي تواند ظاهري واقعا منحصر به فرد ايجاد كند كه فراموش كردن آن سخت است. در طراحي لوگو حرفه اي، اين بيشتر در لوگوي دل استفاده مي شود. شما همچنين مي توانيد نمونه هايي از اين را در Staples و بسياري از لوگوهاي ديگر مشاهده كنيد.
تنوع رنگ در لوگو تايپوگرافي
يك لوگو تايپوگرافي هميشه نيازي به تغيير فقط تايپوگرافي براي منحصر به فرد بودن ندارد. استفاده از تنوع رنگي بازيگوش همچنين مي تواند لوگو را برجسته و منحصر به فرد كند.در طراحي لوگو، اين بيشتر در لوگوي Baskin Robin استفاده مي شود. همچنين مي توانيد نمونه هايي از آن را در گوگل و eBay مشاهده كنيد.
شكل حروف را به تصوير يا نماد تبديل كنيد
يكي از سرگرم كننده ترين راه ها براي سفارشي كردن لوگو تايپوگرافي خود، تغيير حروف به تصاوير، نمادها يا گرافيك است.در طراحي لوگو حرفه اي، اين بيشتر در لوگو ال جي استفاده مي شود. همچنين مي توانيد نمونه هايي از اين را در Airbnb و Staples مشاهده كنيد.
همانطور كه مي بينيد، لوگوهاي تايپوگرافي بسيار بيشتر از انتخاب يك فونت هستند. ايجاد يك لوگوي واقعي به زمان، توجه و خلاقيت نياز دارد!
مزاياي استفاده از طراحي لوگو تايپوگرافي
دو دليل وجود دارد كه چرا لوگو هاي تايپوگرافي يا علائم كلمه بسيار محبوب هستند: يكي، آنها فقط مدرن تر به نظر مي رسند. مينيماليسم براي مدتي رواج داشته و هنوز هم هست. لوگوتايپ (Word Mark) با اطمينان مي گويد: "اين نام من است، آن را بگيريد يا بگذاريد - من نيازي به دكوراسيون ندارم."
دوم، لوگو هاي تايپوگرافي مي توانند در كاربرد آنها در يك محصول واقعي و دارايي هاي بازاريابي كاربردي تر باشند. لوگو تايپوگرافي اغلب به فضاي كمتري نياز دارد. هر پيكسل در نوار منو يك وب سايت وقتي در تلفن مشاهده مي شود به حساب مي آيد.