تايپوگرافي گيرا يكي از مهم ترين عوامل طراحي لوگو حرفه اي موفق است كه هر حرفي شخصيت خاص خود را دارد و برداشت هاي خاص خود را بيان مي كند. سبك حروف ايده آل، صدا و ارزش هاي يك برند را تقويت مي كند، در حالي كه حروف نامناسب، مخاطبان شما را دور مي زند.بنابراين با وجود صدها هزار تايپ فيس براي انتخاب، چگونه مي دانيد كدام يك براي لوگوي شما مناسب است؟
6 اصل مهم براي انتخاب فونت لوگو
در اين مقاله، شش نكته لازم را براي كمك به انتخاب فونت برندتان به اشتراك مي گذاريم تا بتوانيد تايپوگرافي مناسبي براي طراحي لوگو خود انتخاب كنيد.
1. اصول تايپوگرافي را بدانيد
قبل از ايجاد لوگويي كه داراي تايپوگرافي يا كاملاً براساس اشكال تايپوگرافي مي باشد، لازم است كه اصول تايپوگرافي را درك كنيد به اين معناست كه انواع مختلف حروف (Serif، sans serif، اسكريپت، تك فضايي، نمايشگر و غيره)، نحوه عملكرد مقياس تايپوگرافي و سلسله مراتب، و مفاهيمي مانند هسته و ارتفاع خط را درك كنيد.
اگر در طراحي تايپوگرافي اوليه راحت نيستيد، تركيب تايپوگرافي در طراحي لوگو چالش برانگيز مي شود. اگر در تايپوگرافي نسبتاً تازه كار هستيد، مدتي را صرف مطالعه نحوه استفاده آن در لوگوها و محتواي عمومي كنيد.
هنگامي كه آماده استفاده از تايپ در طراحي لوگوي خود هستيد، خود را با ساير لوگوها در داخل و خارج از صنعت خود و نحوه تركيب آنها با تايپ آشنا كنيد. تقليد يك فايل كپي از لوگوهاي دلخواه تان براي الهام گرفتن در هنگام شروع طراحي مي تواند عالي باشد.
2. به مخاطبان هدف خود فكر كنيد
دانستن انتظارات مخاطبان براي ايجاد يك علامت كلمه يا هر نوع لوگوي ديگري كليدي است. اگر مخاطبان شما از برند شما (يا صنعت شما به عنوان يك كل) انتظار ظاهر يا احساس خاصي دارند، بايد مطمئن شويد كه هر لوگويي كه ايجاد مي كنيد آن انتظارات را برآورده مي كند. اگر در حال طراحي لوگو براي يك برند جديد هستيد، بايد ارزش هاي برند شما را در نظر بگيريد و مخاطب ايده آل شما از برندي با اين ارزش ها چه انتظاراتي دارد. با اين حال، اگر مخاطبان شما مملو از مشترياني از صنايع با ارزشهاي سنتيتر (بانكها، شركتهاي حقوقي و غيره) باشند، ممكن است كار با يك لوگوي پيشرفته نيز به خوبي پيش نرود.
طراحي لوگو براي نوسازي برند
هنگام طراحي لوگو براي نوسازي يك برند، بايد مراقب باشيد تا پايگاه مشتريان موجود را از خود دور نكنيد. موارد شناخته شده زيادي وجود دارد كه در آن لوگوي جديد با واكنش مشتري مواجه شده مانند، (طراحي مجدد لوگوي Gap در سال 2010 يكي از بدنام ترين لوگوهاي بود كه اين شركت مجبور شد تنها پس از يك هفته طرح جديد را كنار بگذارد). از اين رو تغييرات تدريجي را به جاي طراحي كاملا جديد در نظر بگيريد.
3. اجتناب از گرايش و مد در طراحي لوگو
لوگوها براي مقاومت در برابر آزمون زمان طراحي شده اند. اين بدان معناست كه شما مي خواهيد از حروف نوشته هاي مد روز اجتناب كنيد. تايپ فيتي كه امروزه پيشرفته و گيرا به نظر مي رسد، تنها شش ماه تا يك سال مدل روز به نظر مي رسد طوريكه بايد مجددا طراحي شود.
هنگامي كه يك علامت كلمه يا لوگوتايپ بدون توجه به گرايش هاي مد روز طراحي مي شود، مي توان از آن براي چندين دهه استفاده كرد. لوگوي جيپ را در نظر بگيريد. از سال 1963 مورد استفاده قرار گرفته است، و در حالي كه بخش نماد لوگو در طول سال ها كمي تغيير كرده است و كلمه "جيپ" بدون تغيير باقي مانده است كه بيش از 50 سال استفاده شده است!
استثنا براي اجتناب از گرايش ها در يك لوگو براي مواردي است كه فقط به طور موقت مورد استفاده قرار مي گيرند (مانند يك رويداد)، و زماني كه لوگو بايد به طور خاص نقطه اي از زمان را تداعي كند. اگر اينطور است، از يك typeface مد روز استفاده كنيد كه بلافاصله براي يك دوره خاص قابل تشخيص است.
4. لوگوي ساده تر بهتر است
لوگوها معمولا در اندازه هاي مختلف استفاده مي شوند. از آنجايي كه برخي از آن اندازه ها مي توانند بسيار كوچك باشند، به طور كلي ساده تر بهتر است. شما مي خواهيد لوگويي طراحي كنيد كه به خوبي مقياس شود و بتواند در هر كجا كه نياز است بدون نياز به تغيير در طراحي اسم شركت استفاده شود.
اين لزوما به اين معني نيست كه لوگوي شما بايد مينيماليستي باشد. اما استفاده از اصول طراحي مينيماليستي، مانند حذف هر چيز غير ضروري، يك رويكرد محكم براي طراحي لوگو است.
استفاده از تايپ فيس در لوگوهاي ساده
هنگام انتخاب تايپ فيس هايي لوگو، به ويژه، ميخواهيد در كنار سادگي اشتباه كنيد. تايپ فيس هايي با جزئيات بسيار ظريف در اندازه هاي كوچك خوب به نظر نمي رسند يا جزئيات از بين ميروند. به خصوص هنگام انتخاب تايپ فيس هاي لوگو شما مي خواهيد در كنار سادگي اشتباه كنيد. تايپ فيسهاي با جزئيات خيلي ظريف در اندازه هاي كوچك خوب به نظر نمي رسند يا كلان جزئيات را از بين مي برند. اين ديدگاه در مورد تعداد حروفي كه در لوگوي خود استفاده مي كنيد نيز صدق مي كند.
در بيشتر موارد، شما مي خواهيد يك تايپ فيس را انتخاب كنيد كه قرار است برچسب شما نيز در لوگو گنجانده شود وجود يك تايپ فيس دوم اغلب در آنجا منطقي است. اما اگر بيش از يك تايپ فيس براي لوگوي خود انتخاب مي كنيد، مطمئن شويد كه از اصول تايپوگرافي براي تركيب حروف پيروي مي كنيد.
5. آن را از آن خود كنيد
هيچ چيزي وجود ندارد كه بگويد تايپ فيس ها در لوگوي شما بايد دقيقاً همانطور كه مي آيند استفاده شوند. جايي كه طراحي اسم لوگو تايپ ها و علامت هاي كلمه واقعاً ميتوانند متمايز شوند، با دستكاري و شخصي سازي حروف لوگو تايپ ها و علامت هاي كلمه ميتوانند متمايز شوند. همپو شاني كاراكترها، تركيب سبك ها، حذف بخش هايي از كاراكتر ها و مواردي از اين دست، همه راه هايي هستند كه ميتوانيد يك تايپ فيس معمولي را بگيريد و آن را فوراً با نام تجاري خود مرتبط كنيد.
استفاده از كاراكترها در شخص سازي لوگو
كاراكترهاي خاص مي توانند فرصتي عالي براي شخصي سازي كردن حروف در لوگوي شما باشند. امپرسند ها مي توانند يكي از خلاقانه ترين كاراكترها براي شخصي سازي باشند زيرا تغييرات زيادي روي كاراكتر موجود است. در حالي كه قبلاً گفته بودم كه از تركيب چند تايپ فيس در يك لوگو محتاط هستم، علامت يك استثنا است. تا زماني كه تنوع وزن و ضربه را در نظر مي گيريد، بايد آزادانه حروف امپرسند هاي خارج از حروف اصلي را در لوگوي خود بررسي كنيد تا يك امپرسند با حالت و لحن مناسب براي لوگوي خود پيدا كنيد.
6. تركيب نوع و آيكون ها در لوگو
در حالي كه برخي از لوگو ها تنها از يك علامت نوشتاري خلق شده اند كه بسياري از نماد ها را در خود جاي داده اند. مطمئن شويد كه سبك تايپوگرافي شما با سبك هر نماد يا عنصر بصري ديگر مطابقت دارد مانند يك حاشيه يا زير خط را كه انتخاب مي كنيد كه در لوگوي خود بگنجانيد.. اگر تايپ فيس شما يك سريف سنتي است (مانند Didot يا Jenson، ) مطمئن شويد كه نمادهاي تان نيز از نظر ظاهر و سبك سنتي تر باشند ضمنا مخالف اين مطلب هم درست است تنها مطمئن شويد كه سبك هر يك از عناصر لوگوي تان هماهنگ است.